Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Skip to main content

Alzahrani (2021)

Journal of Research in Language & Translation

Issue No. 2 Vol. 1 (2021)

The Relationship Between Motivation Types and Metacognitive Listening Strategies: The Case of Adult EFL Students in Saudi Arabia

 

Raed Alzahrani

Institute of Public Administration, English Language Center, Dammam 32210, Saudi Arabia

Alzahranir@ipa.edu.sa 

 

Received: 18/4/2021; Revised: 6/7/2021; Accepted: 5/8/2021

 

Download as PDF

 

https://doi.org/10.33948/JRLT-KSU-1-2-2

 

 


الملخص

عدة أبحاث أكدت أن متعلمي اللغة حول العالم يواجهون صعوبة في التعامل مع مهارة الاستماع. ليو و هوانج (٢٠١١) أكدا أن السبب في صعوبة تعلم الطلاب الصينيين للغة الإنجليزية هو ضعف حافزيتهم تجاه تعلم هذه اللغة. عدد قليل من الدراسات تطرق للبحث عن العلاقة بين حافزية متعلمي اللغة الإنجليزية وبين استخدامهم لاستراتيجيات الاستماع الفوق معرفية. مع ذلك لا يوجد حتى الان دراسة تطرقت لبحث هذه العلاقة بين متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة اجنبية في المملكة العربية السعودية. للمساهمة في إثراء هذا الجانب، قام الباحث بدراسة نوع الحافزية الذي يمتلكه ٨٠ طالب سعودي تجاه تعلم اللغة واستراتيجيات الاستماع فوق المعرفية المستخدمة من قبلهم، وما إذا كان هنالك علاقة بين هذين المتغيرين. لجمع البيانات قام المشاركين في البحث بتعبئة استبانتين بحثيتين صُمّمت لمعرفة نوع الحافزية الذي يمتلكونه لتعلم اللغة واستراتيجيات الاستماع فوق المعرفية المستخدمة غالبا عند الاستماع. نتائج البحث أظهرت أن الطلاب يتعلمون اللغة لحوافز داخلية، ظاهرة حديثة بين متعلمي اللغة في السعودية، وأنهم عادة يستخدمون استراتيجية حل المشكلة عند الاستماع. بالإضافة إلى وجود دلالة إحصائية قوية وإيجابية بين جميع أنواع الحافزية واستراتيجيات الاستماع الفوق معرفية. نتائج هذا البحث تقدم مفهوم مبدئي للطريقة التي يتبعها متعلمي اللغة الإنجليزية في السعودية للاستماع إلى اللغة، وكما تقدم بعض المقترحات التعليمية التي يحث الباحث فيها معلمي اللغة الإنجليزية على تدريس استراتيجيات الاستماع فوق المعرفية للطلاب إذا ما أرادوا زيادة حافزية طلابهم لتعلم اللغة. 

 

Abstract

Research indicates that students across the globe consider listening to be the most challenging language skill to deal with. Liu and Huang (2011) investigating Chinese students learning English found that the reason behind their struggle is that they lack motivation. Few studies have investigated the relationship between students' motivation and their use of metacognitive listening strategies in the EFL classroom. However, no previous research has examined this relationship among Saudi EFL students. Therefore, the present study attempted to investigate the motivation types of male Saudi students (N = 80), their frequently used metacognitive listening strategies, and the relationship between these two areas. The participants completed two surveys that were designed to elicit their motivation toward learning English and the metacognitive listening strategies they use while listening. Results of this study indicated that the participants were integratively motivated, a new finding among Saudi EFL students, and that they mostly used problem-solving strategies while listening. Also, all motivation types correlated positively and significantly with all metacognitive listening strategies, suggesting a strong relationship between motivation and metacognitive listening strategies among Saudi EFL learners. The findings present a preliminary understanding of how Saudi students tackle listening in the classroom and suggest some instructional implications for Saudi teachers to teach metacognitive listening strategies to bolster students' motivation. 

Keywords: motivation, metacognitive strategies, FL listening, Saudi EFL learners

 

Last updated on : March 10, 2024 5:48pm