Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Skip to main content

Al Sultan, H. (2025)

Journal of Research in Language & Translation

Issue No. 1 Vol. 5 (2025)

Exploring EFL Instructors’ Awareness of Metacognitive Strategy Use in Saudi Higher Education Institutions 

Hanan Al Sultan

Department of English Language, College of Arts, King Faisal University,

Hofuf, Saudi Arabia

hfalsultan@kfu.edu.sa 

 https://orcid.org/0009-0008-0720-1805

Download as PDF

DOI: https://doi.org/10.33948/JRLT-KSU-5-1-4

Received:  24/07/2024; Revised: 16/12/2024; Accepted: 30/12/2024


الملخص

تعتبر «فوق المعرفية» عنصرًا حاسمًا في سيكولوجية تعليم اللغة الأجنبية. وعلى الرغم من ضروريتها ، إلا أن هناك فهما محدودا من قبل أساتذة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية لكيفية التعرف عليها وتنفيذها في ممارساتهم التدريسية نظراً لمحدودية  الدراسات التي تستهدف  على الأساتذة  في مؤسسات التعليم العالي في السياق السعودي. وبذلك تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف مدى وعي أساتذة  اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في مؤسسات التعليم العالي بالإستراتيجيات فوق المعرفية .بلغ عدد المشاركين في هذه الدراسة 160عضوًا  بواقع  (80 أناث -80 ذكور) أُختيروا بالطريقة غير الإحتمالية كعينة ملائمة من مختلف الجامعات والكليات السعودية .استخدم مقياس (MAIT) لبالسيكانلي (2011) للكشف عن الفروق بين الجنسين لدى هيئة التدريس وصُنِّفت مستويات الوعي فوق المعرفي الست لديهم: المعرفة التصريحية، والمعرفة الإجرائية، والمعرفة المشروطة، والتخطيط، والرصد، والتقييم. أظهرت نتائج  التحليل الإحصائي عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية على أساس الجنس في وعي أساتذة  اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية بالإستراتيجيات فوق المعرفية ، وكذلك  بين الفئات الفرعية.تقدم هذه الدراسة رؤى ومقترحات لاعتبارات أندراغوجية لمؤسسات التعليم العالي.يُشجع  الأساتذة  على حضور ورش العمل التدريبية التي تزيد من وعيهم بالممارسات ما وراء المعرفية حيث ستمكنهم إتاحة  فرص التطوير المهني   من التفكير نقدياً وإثراء   فلسفتهم التعليمية ، مما يعزز فعاليتهم في الفصول الدراسية. بالإضافة إلى ذلك ، ينصح الباحثون في الميدان  بإجراء مزيد من الأبحاث لاستكشاف مؤسسات التعليم العالي لسد الفجوة بين الإطار النظري والممارسة  العملية.

 Abstract

Metacognition is a crucial component of the psychology of foreign language instruction. Although metacognitive strategies are essential, there is limited understanding of how EFL instructors recognise and implement them in their teaching practises due to the lack of studies focusing on instructors in higher education institutions within the Saudi context. This study explores the awareness of metacognitive strategy among EFL instructors in Saudi higher education institutions. The participants were 160 instructors, consisting of 80 males and 80 females, who were selected using a nonprobability convenience sampling method from various universities and colleges in Saudi Arabia. The Metacognitive Awareness Inventory (MAIT) by Balçıkanlı (2011) was used to assess gender differences and categorise metacognitive awareness into six levels: declarative knowledge, procedural knowledge, conditional knowledge, planning, monitoring, and evaluating. The analysis showed no statistically significant gender-based differences in EFL instructors' awareness of metacognitive strategy, nor among the subcategories of metacognition. This study offers insights and suggestions for andragogical practises in higher education institutions. Instructors are encouraged to attend training workshops that increase their awareness of metacognitive practises. These professional development opportunities will enable educators to reflect critically on their instructional philosophy, enhancing their classroom effectiveness. Additionally, researchers are advised to conduct further research exploring higher education institutions to bridge the gap between theoretical framework and practical implications.

Keywords: evaluating, metacognition, monitoring, planning


 


 

Last updated on : February 18, 2025 11:58am