Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Skip to main content

MuhammedZein (2022)

Journal of Research in Language & Translation

Issue No. 2 Vol. 2 (2022)

Impact of Ambiguity Tolerance on Effective Use of Learning Strategies: A Case Study of EFL Qassim University Students

Fatima A MuhammedZein

Qassim University, College of Sciences &Arts, Burayda, KSA 

F.MuhammedZein@qu.edu.sa 

 

Received: 28/2/2022; Revised: 7/7/2022; Accepted: 31/10/2022

Download as PDF

https://doi.org/10.33948/JRLT-KSU-2-2-3

 

الملخص

يعزى الاهتمام الذي حظي به تحمل الغموض لإمكانيته في تعزيز النجاح في عدة مجالات.  في كثير من النواحي، يؤدي عدم تحمل الغموض والقيود التي يواجهها متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في إتقان اللغة الإنجليزية إلى ضعف الأداء المعرفي والاستخدام غير الكافي لاستراتيجيات التعلم. لذلك، تبحث هذه الورقة في كيفية تعزيز تحمل الغموض الاستخدام الفعال لاستراتيجيات تعلم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية كما هو مبني على تصنيف أكسفورد (1990) وتعلم اللغة أومالي وشاموت (1990).  وفقًا لذلك، شارك 123 طالبًا من طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية من جامعة القصيم في الإجابة على استبيان عبر الإنترنت، تم إجراؤه باستخدام مقياس التسامح مع الغموض الخاص بـ بندر (1990) وتم تحليل مستندات الطلاب أيضًا. يكشف التحليل الإحصائي للبيانات عن علاقة ذات دلالة إحصائية بين تحمل الغموض والاستخدام الناجح لاستراتيجيات التعلم. في ضوء النتائج تمت اقتراحات التحسين في الصف الدراسي والبحث في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية.

 

Abstract

The global interest that ambiguity tolerance has gained is due to its remarkable potential in maximizing success in many fields. In many respects, the intolerance of ambiguity and the constraints that EFL learners encounter in mastering English lead to poor cognitive functioning and inadequate use of learning strategies. Therefore, this paper investigates how tolerance of ambiguity bolsters the potent use of EFL learning strategies as is premised on Oxford's (1990) and O'Malley & Chamot's (1990) taxonomy of language learning. Accordingly, 123 EFL students from Qassim University participated in answering an online questionnaire, administered using Budner's (1962) Tolerance of Ambiguity Scale and an analysis of students' documents as well. The statistical analysis of data reveals a significant relationship between ambiguity tolerance and successful use of learning strategies. In the light of the findings certain amendments have been suggested in EFL classroom and research.

 

Keywords: ambiguity; EFL learning; intolerance; learning strategies; tolerance.

 

Last updated on : March 14, 2024 3:16pm