Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Skip to main content

Alotaibi & Masrai (2023)

 Journal of Research in Language & Translation

Issue No. 1 Vol. 3 (2023)

 

The Effect of the Explicit Instruction of Interactive Metadiscourse Markers on L2 Writing Performance

Hmoud Alotaibi

English Department, College of Sciences and Humanities, Shaqra University

Dawadmi, Saudi Arabia

halrwais@su.edu.sa 

https://orcid.org/0000-0002-7191-5844  

Ahmed Masrai

IRCS - Prince Sattam bin Abdulaziz Uinversity

Al-Kharj, Saudi Arabia

a.masraei@psau.edu.sa

http://orcid.org/0000-0002-6778-5952 

 

Received: 18/09/2022; Revised: 23/01/2023; Accepted: 08/02/2023

Download as PDF

https://doi.org/10.33948/JRLT-KSU-3-1-2


الملخص

تعد نظرية ما وراء الخطاب ممارسة مستنيرة في مهارات الكتابة. ولكن نلحظ ندرة في الأبحاث التي تطرقت إلى تأثير التدريس الصريح لعلامات ما وراء الخطاب على أداء الكتابة لمتعلمي اللغة الثانية. وبالتالي، تهدف هذه الدراسة إلى فحص العناصر (أي العلامات) الموجودة في نظرية ما وراء الخطاب، والتي لها تأثير كبير على أداء الكتابة. ركزت الدراسة على العلامات التفاعلية في نموذج هايلاند (2005) لمعرفة مدى تأثير التدريس الواضح لكيفية استخدام هذه العناصر في تطوير مهارات الكتابة لدى متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، وكذلك لمعرفة مدى مساعدة عناصر محددة من هذه العلامات في التنبؤ ببعض التباينات في الأداء الكتابي لهؤلاء المتعلمين. طلب من 77 طالبا كتابة مجموعتين من المقالات. المجموعة الأولى كتبت قبل تعريف الطلاب بعلامات ما وراء الخطاب بينما كتبت المجموعة الثانية بعد التعريف. أوضحت النتائج أن الطلاب استخدموا علامات ما وراء الخطاب التفاعلي بشكل ملحوظ بعد تعريفهم بها. وأظهرت النتائج أيضًا أن جميع أنواع العلامات التفاعلية تم استخدامها بشكل ملحوظ في المقالة الثانية مقارنة بالمقالة الأولى، باستثناء علامات الإطار. علاوة على ذلك، أشارت نتائج تحليل الانحدار إلى أن العلامات التعبيرية أوضحت التباين الأكبر في أداء الكتابة، تليها علامات الإثبات، وعلامات الانتقال، وعلامات الإطار. وبشكل عام، أشارت النتائج إلى أن الإلمام بعلامات ما وراء الخطاب ساهم بصورة كبيرة في تطور أداء الكتابة لدى الطلاب، مما يدعم أهمية تضمين هذه العلامات والعناصر في تدريس الكتابة للطلاب. واوصت الدراسة في الختام بضرورة تدريس علامات ما وراء الخطاب.

 

 

Abstract

Metadiscourse theory has long informed practices on writing skills. Less research, however, has looked at the effect of the explicit instruction of metadiscourse markers on L2 learners’ writing performance. Thus, the aim of the present study was to specifically examine the elements (i.e., markers) in metadiscourse theory that have a greater influence on writing performance. The study focused on the interactive markers in Hyland’s (2005) model to explore the extent to which the explicit instruction of these markers enhances L2 learners' writing performance, and also the extent to which certain markers predict variance in L2 learners' writing performance. Following a pre- and post-testing approach, 77 university students were asked to write two essays. The first essay was written before the intervention was applied, while the second essay was written after the intervention in which the students were introduced to metadiscourse markers. The results showed that the students used interactive metadiscourse markers significantly more after the intervention. The results also revealed that all types of interactive markers were used significantly more in the second essay compared to the first essay, except for frame markers. Furthermore, the results of regression analysis indicated that code glosses explained the largest variance in writing performance, followed by evidentials, transition markers, and frame markers. Overall, the findings suggested that knowledge of metadiscourse markers significantly contributed to the writing performance of the students, lending support to introducing these markers to learners in L2 writing courses. The study concludes with a recommendation in favor of the explicit teaching of metadiscourse markers.  

Keywords: essay; interactive marker; metadiscourse; teaching; writing performance

 

 

Last updated on : March 7, 2024 7:52pm