Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Skip to main content

Al-Nofaie & Masrai (2023)

Journal of Research in Language & Translation

Issue No. 1 Vol. 3 (2023)

 

Practicing English Lingua Franca Skills: A Glimpse of a Saudi Arabian Classroom

Haifa A. Al-Nofaie  

Department of Foreign Languages, College of Arts, Taif Univeristy, Taif, 11099, Saudi Arabia   

Email: haifa.a@tu.edu.sa 

https://orcid.org/0000-0002-8240-5698

Received: 27/07/2022; Revised: 06/09/2022; Accepted: 12/09/2022


Download as PDF

 https://doi.org/10.33948/JRLT-KSU-3-1-1

الملخص

تضيف هذه الدراسة تصنيفا جديدا لسياقات التفاعل الصفي والتي حددها  Seedhouse (1996, 2019) "مجتمع اللغة الإنجليزية كلغة مشتركه" كنوع آخر من السياق التفاعلي في الصف. لا يزال السؤال حول كيفية تدريس اللغة الإنجليزية لإعداد المتعلمين للتواصل مع غير الناطقين بها في عصر العولمة مطروحا. واهتمت هذه الدراسة بمعرفة إلى أي مدى يمكن للمحادثات خارج التمارين الصفية  بين معلمة باكستانية وطلابها السعوديين في إحدى الجامعات السعودية من دمج  الطلاب في محادثات باللغة الانجليزية من نوع (الإنجليزية كلغة مشتركه) وتم استخدام نهج تحليل المحادثات. أظهرت النتائج أن الخروج عن موضوع الدرس يمكن أن يهيئ الطلاب للتعامل مع الحديث الغير المخطط له والذي يشبه التواصل في الحياة الواقعية. حددت الدراسة أيضا نوعين من الحديث خارج نطاق موضوع الدرس: حديث بناء العلاقات والحديث التعاوني.

 

Abstract

 

This study extends the typology of interactional classroom contexts identified by Seedhouse (1996, 2019). It suggests the “English lingua franca community” context as another type of classroom context. The question of how English language teaching classrooms can prepare learners for communicating with non-native speakers in the era of globalization remains open. This study examined the extent to which off-task conversations between a Pakistani teacher and her Saudi students at a Saudi Arabian university might engage students in ELF conversations. Interaction analysis was informed by the conversation analysis approach. The findings showed that getting off-topic could prepare students to deal with unplanned talk that resembles real-life communication. Also, the study identified two types of off-task classroom talk: rapport-building talk and cooperative talk.

Keywords: classroom contexts; classroom interactional competence; English as a lingua franc; off-task conversation; teaching English 

 

 

Last updated on : March 7, 2024 7:51pm