Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Skip to main content

Alhamami (2023)

 

 

 Journal of Research in Language & Translation

Issue No. 2 Vol. 3 (2023)

 

English as a Medium of Education (EME): Gender, Attitudes, and Cumulative GPA

Munassir Alhamami

English Department, King Khalid University, Abha, Saudi Arabia

mhamame@kku.edu.sa 

https://orcid.org/0000-0003-4229-9947

Received: 7/8/2023; Revised: 25/9/2023; Accepted: 25/9/2023

Download as PDF

https://doi.org/10.33948/JRLT-KSU-3-2-5


الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى البحث في تأثير استخدام اللغة الإنجليزية كوسيلة للتعليم في التخصصات العلمية والطبية والهندسية على أداء الطلاب وآرائهم الأكاديمية، بالإضافة إلى وجهات نظر مدرسي المقررات في هذه التخصصات. تعتمد الدراسة على تصميم متعدد الأساليب من خلال تحليل البيانات من ثلاث مصادر: سجلات الخريجين (عددهم 7272)، واستبيان لمدرسي المقررات (عددهم 341)، واستبيان تم توزيعه على الطلاب الحاليين في التخصصات العلمية والتقنية (عددهم 1678). تم تحليل البيانات باستخدام مجموعة متنوعة من الأساليب الإحصائية، بما في ذلك: تحليل الارتباط، واختبار الفروق بين العينات المستقلة، وتحليل الانحدار المتعدد. أظهرت النتائج تسعة نتائج رئيسية. أظهرت سجلات الخريجين ترابطًا مهمًا بين معدل النجاح العام للخريجين ودرجات مقرر اللغة الإنجليزية الأكاديمي في السنة الأولى؛ فروقًا معنوية بين جنس الخريجين ومعدل النجاح العام في البرامج عند التخرج؛ عدم وجود فروق معنوية بين جنس الخريجين ودرجات مقرر اللغة الإنجليزية الأكاديمي في السنة التحضيرية؛ وأن جنس الخريجين ودرجات مقرر اللغة الإنجليزية الأكاديمي يمكن أن يتنبأ بشكل مهم بمعدل النجاح العام للخريجين من هذه التخصصات. أما نتائج استبيان مدرسي المقررات، فأشارت إلى أن معظمهم كان لديهم آراء إيجابية حول مستوى طلابهم في اللغة الإنجليزية، مما يشير إلى اتجاهات إيجابية نحو سياسة استخدام الإنجليزية كوسيلة للتعليم. أما نتائج استبيان الطلاب الحاليين، فأشارت إلى أن معظم الطلاب كان لديهم اتجاهات سلبية ومعتقدات اجتماعية واعتقادات بفعالية الذات سلبية نحو سياسة استخدام الإنجليزية كوسيلة للتعليم. كان معظم الطلاب يفضلون اللغة العربية كوسيلة للتعليم ويعتقدون أنهم سيحصلون على معدل نجاح أعلى إذا تعلموا باللغة العربية في هذه التخصصات. كما ظهرت فروق معنوية بين جنس الطلاب والوسيلة المفضلة للتعليم بناءً على اتجاهاتهم ومعتقداتهم الاجتماعية واعتقاداتهم بمقدرتهم الذاتية. لذلك يجب على واضعي السياسات التعليمية باللغة الإنجليزية كوسيلة للتعليم أن يأخذوا في الاعتبار تأثير السياسة اللغوية على معدلات النجاح للطلاب في هذه التخصصات وأن يدركوا أن جنس الطلاب يلعب دورًا كبيرًا في إنجازاتهم واتجاهاتهم في برامج التعليم باللغة الإنجليزية كوسيلة للتعليم. إن نجاح برامج التعليم باللغة الإنجليزية كوسيلة للتعليم يعتمد بشكل كبير على مستوى الكفاءة اللغوية للطلاب الذين يتم قبولهم. كما يحتاج مدرسو المقررات أيضًا إلى تدريب على تدريس المحتوى للطلاب الذين لا يتحدثون الإنجليزية بطلاقة ويجب عليهم أن يأخذوا في اعتبارهم صعوبات طلابهم في برامج التعليم باللغة الإنجليزية كوسيلة للتعليم.

 

Abstract

This study aims to investigate the impact of English as a Medium of Education (EME) on students' academic performance and attitudes, as well as content instructors' perspectives. The study employs a multi-method design by analyzing data from three resources: alumni records (n=7272), a survey of content instructors (n=341), and a questionnaire administered to current EME students (n=1678). The data was analyzed using a variety of statistical methods, including: correlation analysis, independent samples t-test, and multiple regression analysis. The results revealed nine main findings. Alumni records showed a significant correlation between alumni CGPA and foundation-year EAP course grades; a significant difference between alumni gender and CGPA; no significant difference between alumni gender and foundation year EAP course grades; and that alumni gender and EAP course grades can significantly predict alumni CGPA. The content instructors’ questionnaire results indicated that most content instructors had positive views on their students’ English language proficiency, which indicates indirectly positive attitudes toward the EME policy. The current students’ questionnaire results showed that most of the students had negative attitudes, normative beliefs, and self-efficacy beliefs toward the EME policy. Most students preferred Arabic as the medium of education and believed that they would have a higher GPA if they were educated in Arabic. There were significant differences between students’ gender and preferred medium of education based on their attitudes, normative beliefs, and self-efficacy beliefs. EME policymakers should consider the impact of language policy on students’ GPAs and recognize that students’ gender plays a major role in their achievements and attitudes in EME programs. The success of EME programs depends considerably on admitted students’ level of proficiency. Content instructors also need training on teaching content to students who cannot speak English fluently and should consider their students’ struggles in EME programs. 

Keywords: Content instructors’ attitudes; English as medium of instruction (EMI); language policy; medium of education, English as a medium of education (EME)

 

 

Last updated on : March 7, 2024 4:14pm