Almutairi & Sabir (2023)
Journal of Research in Language & Translation
Issue No. 2 Vol. 3 (2023)
Self-Organized Learning and its Relationship with Self-Efficacy among Saudi EFL Female Preparatory-Year Students
Haneen Almutairi
English Language Institute,
King Abdulaziz University, Jeddah, Saudi Arabia
hownallahalmutairi@stu.kau.edu.sa
http://orcid.org/0000-0002-7192-2251
Mona Sabir
Ph.D. in Applied Linguistics, Associate Professor
English Language Institute,
King Abdulaziz University, Jeddah, Saudi Arabia
msabir@kau.edu.sa
http://orcid.org/0000-0003-1995-3699
Received: 10/4/2023; Revised: 14/8/2023; Accepted: 10/09/2023
https://doi.org/10.33948/JRLT-KSU-3-2-3
_________________________________________
الملخص
بحثت هذه الدراسة في العلاقة بين استراتيجيات التعلم المنظم ذاتياً (SOL) والكفاءة الذاتية لدى طالبات السنة التحضيرية السعوديات المتعلمات للغة الإنجليزية كلغة أجنبية (EFL). ولتحقيق هدف الدراسة، تم تطوير استبيان لاستكشاف استراتيجيات التعلم المنظم ذاتياً (SOL) (مقياس استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيًا)، وتبني المقياس الفرعي للفعالية الذاتية لاستبيان الاستراتيجيات المحفزة للتعلم (MSLQ; Pintrich & De Groot, 1990) . تم جمع البيانات من الطالبات في السنة التحضيرية للغة الإنجليزية كلغة أجنبية من معهد اللغة الإنجليزية بجامعة الملك عبد العزيز (العدد = 285). كشفت النتائج عن استخدام كبير ومتنوع لاستراتيجيات التعلم المنظم ذاتياً (SOL) ، وكان أكثرها انتشارًا التخطيط وتحديد الأهداف، تليها إدارة البيئة والوقت، والتسميع والحفظ. أما استراتيجية طلب المساعدة فقد ظهر أنها هي الأقل استخدامًا. وكشفت النتائج أيضا عن مستويات عالية من الكفاءة الذاتية لدى الطالبات ووجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين استراتيجيات التعلم المنظم ذاتياً (SOL) والكفاءة الذاتية في التعلم والأداء. وبناء على هذه النتائج، تم تسليط الضوء على الآثار التربوية واسعة النطاق ومناقشتها.
Abstract
This study investigated the relationship between self-organized learning (SOL) strategies and self-efficacy among Saudi EFL (English as a Foreign Language) female preparatory-year students. To achieve the study’s objective, a questionnaire was developed to explore SOL strategies (the Self-Organized Learning Strategies Scale), and the self-efficacy sub-scale of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ; Pintrich & De Groot, 1990) was adopted. Data were collected from Saudi EFL female preparatory-year students from the English Language Institute at King Abdulaziz University (N = 285). The results revealed significant and diverse usage of SOL strategies, with the most prevalent being planning and setting goals, followed by environment and time management, and recitation and memorization. The asking-for-help strategy was the least used. The results also revealed high levels of self-efficacy among students and a significant correlation between SOL strategies and self-efficacy for learning and performance. Based on these results, the extensive pedagogical implications are highlighted and discussed.
Keywords: EFL learners, learning strategies, self-organized learning strategies, self-efficacy