Alaghbary, G. & Saeed, M. (2025)
Journal of Research in Language & Translation
Issue No. 2 Vol. 5 (2025)
Supporting Learners’ Participation in Collaborative Writing through Google Docs and Mobile Instant Messaging
Gibreel Sadeq Alaghbary
Department of English Language and Literature, College of Languages and Humanities, Qassim University, Saudi Arabia
https://orcid.org/0000-0002-
Murad Abdu Saeed
Department of English Language, Faculty of Languages and Linguistics, Universiti Malaya, Malaysia
muradsaeed@um.edu.my
https://orcid.org/0000-0003-2933-7929
https://doi.org/10.33948/JRLT-KSU-5-2-3
Received: 20/9/2024; Revised: 4/4/2025; Accepted: 17/4/2025
الملخص
على الرغم من المزايا المتعددة للتقنية في مجال الكتابة التعاونية، الا أن استخدام أداة واحدة قد تقيد المشاركة الفاعلة للطلبة، لذا تهدف هذه الدراسة الى المزج بين استخدام مستندات جوجل والمراسلة الفورية عبر الهاتف المحمول على الرغم من المزايا المتعددة للتقنية في مجال الكتابة التعاونية، الا أن استخدام أداة واحدة قد تقيد المشاركة الفاعلة للطلبة، لذا تهدف هذه الدراسة الى المزج بين استخدام مستندات جوجل والمراسلة الفورية عبر الهاتف المحمول (MIM) في الكتابة التعاونية ل ٢٢ طالباً من طلاب المرحلة الجامعية الأولى في تخصص اللغة الإنجليزية، وتسليط الضوء على أبرز المزايا والتحديات الناتجة عن الجمع بينهما، وتشير نتائج تحليل تفاعلات المتعلمين ومسودات الواجبات والمقابلات إلى أنه بينما يسهل تطبيق واتساب الكتابة المسبقة للمتعلمين، فإن محرر مستندات جوجل يسهل الكتابة المشتركة للمتعلمين وتحريرها. وعلى الرغم من أن الطلبة ينظرون إلى واتساب كمنصة تتيح لهم التواصل مع مدرس المقرر الدراسي وإمكانية الوصول إليه، وإلى مستندات جوجل كأداة ملائمة وتفاعلية للكتابة التعاونية وتحرير النصوص، إلا أن مشاركتهم واجهت تحديات بسبب المشكلات المتمثلة في طبيعة واتساب المشتتة للانتباه وكيفية الحفاظ على المناقشات الجماعية، والمشكلات المتعلقة بمستندات غوغل مثل انقطاع الاتصال بالإنترنت، والعمل الذي يستهلك جهدًا كبيرًا، والخبرة السابقة في استخدامه في الكتابة بين الأقران. تؤكد نتائج هذه الدراسة أهمية مواكبة مستجدات التقنية وتطبيقاتها في دعم المتعلمين في الكتابة التعاونية.
Abstract
Despite evidence on the affordances of Web 2.0 tools in collaborative writing, a single Web 2.0 technology may restrict students' active engagement in collaborative writing. The current study, therefore, aimed to explore the affordances and challenges involved in a combination of Google Docs and mobile instant messaging (MIM) in collaborative writing among 11 pairs of undergraduate students of English. Analysis of learners' interactions, drafts of assignments and follow-up interviews highlight effective practices for leveraging technology and feedback to support and enhance collaborative writing experiences. Findings from the analysis of empirical evidence suggest that while WhatsApp facilitates learners' pre-writing, Google Docs facilitates learners' joint writing and edits. From students' perspectives, although the learners perceived WhatsApp as a platform that affords their connections to the task and accessibility of the course instructor and Google Docs as a convenient and interactive tool for collaborative writing and text editing, their engagement was challenged by WhatsApp-related issues: its distractive nature and how to maintain group discussions and Google Docs-related issues: internet disconnection, effort-consuming work and previous experience in using it in peer writing. These findings underscore the importance of continued innovation in the implementation of technology in supporting learners towards more fluency in collaborative writing.
Keywords: collaborative writing; feedback; Google docs; mobile instant messaging; technology