Alwahibee, K., & Alotaibi, M. (2025)
Journal of Research in Language & Translation
Issue No. 1 Vol. 5 (2025)
Examining Deep Learning's Effects on Critical Reading and Self-Regulation in Female EFL Students
Khalid Mohammed Alwahibee
Imam Mohammed Bin Saud Islamic University
alwahibee@hotmail.com
Muneera Falah Alotaibi
Postgraduate student at the English Department at
Imam Mohammed Bin Saud Islamic University
Muneerafalah86@gmail.com
DOI: https://doi.org/10.33948/JRLT-KSU-5-1-1
Received: 18/6/2024; Revised: 02/09/2024; Accepted: 09/09/2024
الملخص
بحثت هذه الدراسة في تأثير التعليم القائم على التعلم العميق على مهارات القراءة النقدية والتنظيم الذاتي بين طلاب السنة الأولى في جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية. وشمل البحث ثمانين طالبة جامعية سعودية يدرسن اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية (EFL) في ذات الجامعة. تم تقسيم الطلاب إلى مجموعة تجريبية، تلقت تعليمات قائمة على التعلم العميق، ومجموعة ضابطة، اتبعت أساليب الفصل الدراسي التقليدية. استخدمت الدراسة تصميم بحث مختلط الأساليب، وجمع البيانات الكمية من خلال استبيانات القراءة النقدية والتنظيم الذاتي، بالإضافة إلى اختبار ما بعد الفصل. تم جمع البيانات النوعية من خلال ملاحظات الفصل. أشارت النتائج إلى أن المجموعة التجريبية تفوقت على المجموعة الضابطة في الاختبار ما بعد الفصل، وأسفرت استبيانات التنظيم الذاتي والقراءة النقدية عن نتائج إيجابية. وتختتم الدراسة بالآثار التربوية التي تقدم فيها أدوارًا عملية للمعلمين لتحسين اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية (EFL) في الفصول الدراسية. علاوة على ذلك، قدمت بعض الاقتراحات لإجراء المزيد من البحوث لتوسيع عدد الموضوعات، والتأثير المحتمل للعوامل الديموغرافية والثقافية والبيئية، واقتراحات أخرى.
Abstract
This study investigated the impact of deep learning-based instructions on critical reading skills and self-regulation among freshman English learners at Imam Mohammad ibn Saud Islamic University (IMSIU). The research involved eighty Saudi female university students studying English as a foreign language (EFL) at IMISU. The students were divided into an experimental group, which received deep learning-based instruction, and a control group, which followed traditional classroom methods. The study employed a mixed-methods research design, collecting quantitative data through critical reading and self-regulation questionnaires, as well as a posttest. Qualitative data was gathered through class observations. The results indicated that the experimental group outperformed the control group in the posttest, and the self-regulation and critical reading questionnaires yielded positive outcomes. The study concludes with pedagogical implications in which it offers practical roles for teachers to improve English as a Foreign Language (EFL) in classrooms. Moreover, it gave some suggestions for further research to expand the number of subjects, the potential influence of demographic, cultural, and environmental factors, and other suggestions.
Keywords: critical reading, deep learning, EFL, female, higher education, mixed-methods research, Saudi university, self-regulation