Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Skip to main content

Alhusaiyan, E. (2024)

Journal of Research in Language & Translation

Issue No. 1 Vol. 4 (2024)

A Qualitative Study on How Saudi English Language Teachers' Pedagogical Competences Impact Their Students' Academic Achievement

Eman Alhusaiyan

Shaqra University, English Language Department, College of Science and Humanities

eman.alhusaiyan@su.edu.sa

 https://orcid.org/0000-0002-5638-2840

Received: 05/10/2023; Revised: 07/11/2023; Accepted: 07/11/2023

Download as PDF

DOI: https://doi.org/10.33948/JRLT-KSU-4-1-2


الملخص

يُشير مصطلح "الكفاءة التربوية" إلى قدرة المعلم على إدارة التدريس وجوانب التعلم في التعليم بفعالية. وتشمل هذه الجوانب الإلمام بالمادة العلمية، وطرق وأساليب التدريس، وتوظيف التقنية في التدريس، وتخطيط الدروس، والإدارة الصفية، وتقييم الطلاب. ويؤثر المعلم المؤهل بشكل كبير على تحصيل الطلاب الأكاديمي من خلال خلق بيئة تعلم مواتية. بينما تتضمن "الكفاءة المهنية" الأساليب التعليمية الفعّالة وخطط الدروس المنظّمة جيدًا وطريقة الشرح، وهي بلا شك تؤثر تأثيراً مباشراً على تقدم الطالب الأكاديمي كذلك، وهناك علاقة واضحة بين كفاءة المعلم وتحصيل الطالب الأكاديمي. تتّبع الدراسة الحالية منهج البحث النوعي لاستقصاء وجهات نظر مُعلمات اللغة الإنجليزية تجاه أهمية الكفاءة المهنية للمعلمات ودورها في التأثير في مستوى تحصيل الطالبات. وتتبع هذه الدراسة منهجية دراسة الحالة، حيث شملت معلمات اللغة الإنجليزية في ست مدارس حكومية للبنات في محافظة شقراء في منطقة الرياض في المملكة العربية السعودية خلال العام الدراسي 2023. وخلصت الدراسة إلى أن معلمات اللغة الإنجليزية لديهن المهارات اللازمة للتأثير إيجابياً على التحصيل الدراسي لطالباتهن وتقدمهن الأكاديمي. فهن قادرات على تحديد احتياجات الطالبات التعليمية بفعالية، ويخلقن بيئة تعلم مثلى، ويحفزن المشاركة في مختلف الجوانب. وعلى الرغم من العقبات التي تواجهها المعلمات، سواءً بسبب السياسات والقرارات التعليمية، أو أولياء الأمور، أو المجتمع، تستمر جهودهنّ لتحسين إنجازات الطلاب الأكاديمية.

 

Abstract

Pedagogical competence refers to a teacher's ability to effectively manage teaching and learning aspects of education. This includes subject knowledge, instructional methods, technology integration, lesson planning, classroom management, student evaluation, and facilitating learner growth. A competent teacher significantly influences students' academic advancement by creating a conducive learning environment. Professional competency involves effective teaching methods, well-structured lesson plans, and delivering instruction. A teacher's professional competency directly affects a student's academic progress, and there is a clear relationship between a teacher's competence and a student's achievement. This study utilized a qualitative case study research method to investigate the perspectives and concepts within a natural setting (Hesse-Biber & Leavy, 2010). The study involved English Language Teachers in six public schools in Shaqra City, Saudi Arabia during the academic year 2023. The findings suggest that English language teachers have the necessary skills to influence student outcomes. They effectively identify students' educational needs, create an optimal learning environment, and motivate engagement in various dimensions. Despite obstacles from education policies, parents, society, and limited resources, teachers continue to make efforts to improve student academic achievements.

Keywords: EFLT; pedagogical competence; qualitative case study approach; student achievement

 

Last updated on : March 7, 2024 3:20pm