Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Skip to main content

Kademi (2022)

Journal of Research in Language & Translation

Issue No. 2 Vol. 2 (2022)

Effect of CALL Awareness on EFL Teachers’ Technology Integration in the Classroom 

Abdullahi Salisu Kademi 

Jubail English Language and Preparatory Year Institute, Royal Commission for Jubail,

 Jubail Industrial City 31961, Kingdom of Saudi Arabia

Kademi_a@jic.edu.sa 

http://orcid.org/0000-0002-4337-3830 

 

Received: 12/4/2022; Revised: 29/5/2022; Accepted: 4/7/2022

Download as PDF

https://doi.org/10.33948/JRLT-KSU-2-2-1

 

الملخص

استقصت هذه الدراسة الوعي بتعلم اللغة بمساعدة الحاسوب لمعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، واستخدامهم للموارد التكنولوجية للتدريس، وما إذا كان هناك ارتباط بين وعيهم التكنولوجي واستخدامهم للموارد والمصادر الرقمية. أجريت الدراسة بعد استئناف التدريس وجهًا لوجه بعد الإغلاق بسبب تفشي جائحة كورونا (كوفيد -19). وقد تم استخدام تصميم البحث الاستقصائي في إجراء هذه الدراسة. تم اختيار عينة الدراسة (ع = 40) بشكل عشوائي من مجتمع معلمي وموجهي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في معهد اللغة الإنجليزية والسنة التحضيرية بالجبيل في المملكة العربية السعودية. وقد تم جمع البيانات من خلال اختبار (المعرفة المفاهيمية لاختبار تعلم اللغة بمساعدة الحاسوب) والاستقصاء بالإبلاغ الذاتي (استقصاء استخدام تعلم اللغة بمساعدة الحاسوب). تم الافتراض بأنه سيكون هناك علاقة إيجابية ذات دلالة إحصائية بين وعي المعلمين بتعلم اللغة بمساعدة الحاسوب ودمجهم التكنولوجي لتدريس اللغة الإنجليزية. وتم تحليل النتائج باستخدام الإحصاء الوصفي والاستنتاجي. وقد كشفت نتائج الدراسة أن ما يقرب من 88٪ من المشاركين أظهروا فهمًا جيدًا للمعرفة المفاهيمية لتعلم اللغة بمساعدة الحاسوب. كما وجد أن 75٪ منهم أفادوا بأن استخدامهم لموارد ومصادر تعلم اللغة بمساعدة الحاسوب للتدريس كان مرتفعا. علاوة على ذلك، فقد وجد أن العلاقة بين المعرفة والدراية بتعلم اللغة بمساعد الحاسوب واستخدام موارد ومصادر تعلم اللغة بمساعدة الحاسوب للتدريس كانت إيجابية وذات دلالة إحصائية، (r (38) = .423، p = .027). أوصت الدراسة بأن يقوم المسؤولون التربويون بتعزيز تكامل تعلم اللغة بمساعدة الحاسوب في الفصول الدراسية نظرًا لفوائدها التربوية الهائلة وأن المعلمين بحاجة إلى تحسين وعيهم التكنولوجي وزيادة استخدامهم للتكنولوجيا ليكونوا معلمين فعالين للغة في القرن الحادي والعشرين.

 

Abstract

This study investigated English as a Foreign Language (EFL) teachers’ Computer Assisted Language Learning (CALL) awareness, their use of technological resources for teaching, and whether there is a correlation between their technological awareness and their use of digital resources. The study was conducted after the resumption of face-to-face teaching following COVID-19 lockdown. It used the survey research design. The sample of the study (N = 40) was randomly drawn from the population of EFL instructors at Jubail English and Preparatory Year Institute (JELPYI) in Saudi Arabia. Data were collected through a test (Conceptual Knowledge of CALL Test) and a self-reporting survey (CALL Usage Survey). It was hypothesized that there will be a statistically significant positive correlation between teachers’ CALL awareness and their technology integration for teaching English language. Results were analyzed using descriptive and inferential statistics. The findings of the study revealed that almost 88% of the participants demonstrated a good understanding of the conceptual knowledge of CALL. It was also found that 75% of them reported that their usage of CALL resources for teaching was high. Moreover, it was found that the correlation between CALL knowledge and utilization of CALL resources for teaching was positive and statistically significant, (r (38) = .423, p = .027). The study recommended that educational administrators promote CALL integration in classrooms due to its immense pedagogical benefits and that teachers need to improve their technological awareness and increase their technology usage to be effective language teachers of the 21st century.   

Keywords: CALL awareness; Computer Assisted Language Learning (CALL); conceptual knowledge of CALL; Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK); technology use/integration

 

 

Last updated on : March 14, 2024 3:15pm