Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
تجاوز إلى المحتوى الرئيسي

Aldosari (2021)

 

 Journal of Research in Language & Translation

Issue No. 2 Vol. 1 (2021)

The D-Linking Effect on Wh-Extractions from Islands and Non-Islands in L1 Speakers and L2 Learners of English

 

Saad M. Aldosari

College of Languages and Translation, Imam Mohammad Ibn Saud Islamic University, Riyadh, SA

smaldossari@imamu.edu.sa 

 

Received: 13/7/2021; Revised: 15/10/2021; Accepted: 18/10/2021

Download as PDF

https://doi.org/10.33948/JRLT-KSU-1-2-3


الملخص

تبحث هذه الدراسة تأثير عبارات الاستفهام الانجليزية المرتبطة بالسياق على قبولية الأسئلة التي انتقلت فيها عبارات الاستفهام من بنية تركيبية (جزيرة) لا تسمح بنقل جزء منها،  كما هو في المثال: 

*whati /*which moviei does she wonder [island why he might hate __i]?

 شارك في الدراسة سبعة وعشرون شخصاً وكانت لغتهم الأم هي الانجليزية، وواحد وثلاثون متعلماً للانجليزية لغتهم الأم العربية النجدية. قام المشاركون في الدراسة بالحكم نحوياً على صحة أسئلة انتقلت عبارات الاستفهام فيها من بنية تركيبية لا تسمح بنقل جزء منها وأسئلة أخرى انتقلت عبارات الاستفهام فيها من بنية تركيبية تسمح بنقل جزء منها، وذلك باستخدام مقياس تقييم يتراوح بين 1 (الجملة غير طبيعية تماما) و7 (الجملة طبيعية تماما). وأوضحت الدراسة أن متحدثي الانجليزية الأصليين والمتعلمين حكموا على الأسئلة التي انتقلت عبارات الاستفهام فيها من بنية تركيبية لا تسمح بنقل جزء منها بأنها غير صحيحة بينما حكموا على الأسئلة التي انتقلت عبارات الاستفهام فيها من بنية تركيبية تسمح بنقل جزء منها بأنها صحيحة. كما أوضحت النتائج أن عبارات الاستفهام المرتبطة بالسياق حسنت من قبول الأسئلة التي انتقلت فيها عبارات الاستفهام من بنية تركيبية لا تسمح بنقل جزء منها، ويعود سبب ذلك إلى أن عبارات الاستفهام المرتبطة بالسياق تشير إلى أفراد يمكن أن تشارك في عمليات جبرية رياضية.

 

 

Abstract

This study examines the effect of discourse-linked (d-linked) wh-phrases on acceptability of wh-extractions from islands and non-islands. Native speakers of English (n = 27) and Najdi Arabic learners of English (n = 31) rated on a 7-point scale their acceptability of wh-questions with bare and d-linked wh-extractions from islands and non-islands (e.g., *whati /*which moviei does she wonder [why he might hate __i]?). Learners, like native speakers, showed sensitivity to island constraints as reflected in their low acceptability ratings of wh-extractions from islands. Learners, like native speakers, were also more sensitive to strong (universal constraints) than to weak islands (language-specific constraints), as predicted by Belikova and White’s (2009) proposal. Moreover, both native speakers and learners exhibited a d-linking effect on wh-extractions from wh-islands, rating d-linked higher than bare wh-extractions. As for the source of this d-linking effect, the results of native speakers rather than learners, who could have been misled by the semantic cues of d-linked wh-phrases, suggest that this d-linking effect is more likely caused by the d-linked wh-phrase’s denotation of discrete individuals as claimed by the semantic account of d-linking effect. 

Keywords: L2 learners, syntax, island constraints, d-linking, Najdi Arabic 

 

 

تاريخ آخر تحديث : مارس 10, 2024 6:54م