Mudawi (2023)
Journal of Research in Language & Translation
Issue No. 1 Vol. 3 (2023)
Influential Factors behind Learners' Weakness in English Language Communication: A Teacher’s Perspective
Gareebullah H. Mudawi
Associate Professor
Department of English Language and Translation, College of Language Sciences
King Saud University, Riyadh, Saudi Arabia
gmudawi@KSU.EDU.SA
http://orcid.org/0000-0003-0145-0743
Received: 22/01/2023; Revised: 27/02/2023; Accepted: 01/03/2023
___________________________________________________________________________
الملخص
تهدف هذه الورقة إلى التحقيق والإشارة إلى العوامل الرئيسية الكامنة وراء نقاط الضعف في التواصل باللغة الإنجليزية لمتعلمي اللغة في المستويين المتوسط والثانوي في المدارس السعودية. تستخدم الدراسة منهجية استبيان استقصائية تضم مجموعة من 36 فقرة مصنفة إلى ثلاثة أجزاء، كل جزء يحتوي على 12 فقرة. تشير هذه المكونات الثلاثة بالتتابع إلى برنامج تدريب المعلمين، والكتب المدرسية التي يستخدمها المتعلمون، وطرق أساليب التدريس. وقد أجاب على الاستبيان 50 معلماً من المدارس المتوسطة والثانوية. تمت معالجة الاستجابات وتقييمها إحصائيًا وتحليلها حسب النسبة المئوية لتوزيع التردد للوصول إلى النتيجة. يعتقد غالبية المستجيبين، (ما يقرب من 95٪)، أن طرق تدريس اللغة الإنجليزية في مدارس المملكة العربية السعودية بحاجة إلى تحسين وأن منهجية وطريقة التواصل يجب أن تكون موجه نحو النتائج. وتوكد إجاباتهم أن هذه المكونات الثلاثة هي العوامل الرئيسية وراء ضعف المتعلمين في التواصل باللغة الإنجليزية. وهذا يعني أن المعلمين ليسوا مستعدين حقًا لاعتماد تعليم اللغة التواصلي (CLT) ، ولا تتم مراجعة الكتب المدرسية سنويًا لتحديث محتواها لتحسين اللغة التواصلية للمتعلمين ، وعادة ما يتبنى المعلمون الأساليب التقليدية وأسلوب التدريس ، مع التركيز على تدريس القواعد. صراحة من أجل الامتحانات.
Abstract
This paper aims to investigate and point out the main factors behind weaknesses in English language communication with reference to language learners at intermediate and secondary levels in Saudi schools. The study utilizes a questionnaire survey methodology comprising a collection of 36 items classified into three parts, each part carrying 12 items. These three components refer sequentially to the teacher training program, the textbooks learners use, and the methods and style of teaching. A total number of 50 teachers from intermediate and secondary schools responded to the questionnaire. The responses were processed and statistically evaluated and analyzed by frequency distribution percentage to arrive at the result A majority of respondents, almost 95%, believe that English language teaching methods in the schools in Saudi Arabia need to be improved and a communicative approach has to be introduced for result-oriented language teaching. Their responses ensure that these three components are the main factors behind the weaknesses of the learners in English language communication. That is to say, teachers are not really prepared to adopt Communicative Language Teaching (CLT), textbooks are not revised annually to update its content to improve learners’ communicative language, and teachers usually adopt traditional methods and style of teaching, focusing on teaching grammar explicitly for the sake of exams.
Keywords: Communicative Language Teaching; teacher training; textbooks; methods; and style of teaching