Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
تجاوز إلى المحتوى الرئيسي

Alolaywi (2023)

Journal of Research in Language & Translation

Issue No. 1 Vol. 3 (2023)

 

Error Analysis of Written English Essays: The Case of Undergraduate Students in an English Program in Saudi Arabia

Yasamiyan Alolaywi

Department of English Language and Translation, College of Science and Arts,

 Methnab, Qassim University, Buraydah, Saudi Arabia

yalieoy@qu.edu.sa

https://orcid.org/0000-0003-2749-7558

Received: 24/09/2022; Revised: 23/01/2023; Accepted: 08/02/2023

Download as PDF

https://doi.org/10.33948/JRLT-KSU-3-1-3


الملخص

هَدفت هذه الدراسة إلى تحديد أخطاء الكتابة الأكثر شيوعًا التي يقع فيها متعلمي اللغة الإنجليزية بوصفها لغة أجنبية؛ مع الاهتمام بالأخطاء النحوية. شَارك في هذه الدراسة خمسون طالبة جامعية من قسم اللغة الإنجليزية بجامعة القصيم في المملكة العربية السعودية. جُمعت البيانات لهذا البحث من النصوص المكتوبة للطالبات في مقرر الكتابة (نجل 144). استخدمت الباحثة المنهج الكمّي والنوعي في الدراسة. صُنفت الأخطاء الكتابية إلى الأصناف التالية: الأخطاء في زمن الفعل، الأخطاء في توافق الفاعل مع الفعل، الاستخدام الخاطئ لأدوات التعريف، الجمل غير المكتملة، أخطاء الهجاء، علامات الترقيم، أخطاء استخدام الأحرف الكبيرة. عُرضت النتائج من خلال تقرير عدد تكرر الأخطاء في المقالات والنسبة المئوية لكل صنف من هذه الأخطاء. أظهرت النتائج أن أكثر أنواع الأخطاء شيوعاً هي الأخطاء الإملائية. علّلت الباحثة أن هذه الأخطاء بمجملها تقع نتيجة لعدم المعرفة الصحيحة بقواعد الكتابة. وبناءً على ذلك، توصي هذه الدراسة على مضاعفة الجهود لتطوير قدرات الطلبة التحريريّة من خلال دمج تقنيات تدريس وتعليم أكثر نجاعة كأسلوب التغذية الراجعة التصحيحية. وفي الختام، قدّم البحث بعض المقترحات للباحثين المهتمين في مجال الدراسة كالبحث المعمق للأسباب الرئيسة لأخطاء الكتابة لدى المتعلمين.

 

 

Abstract

The current study aimed to identify the most common writing errors made by English as a foreign language learners' (EFL), with a special focus on their grammatical errors. The participants in this study were 50 undergraduate students from the Department of English at Qassim University, Saudi Arabia. The data for this research were collected from students’ written scripts in a writing course. A mixed-method research approach was employed in the study, and data were analyzed both quantitively and qualitatively. Errors were classified into the following types: errors in verb tense, subject-verb agreement, wrong use of article, sentence fragment, spelling, punctuation, and capitalization. The frequencies of occurrence and percentages of each error type were reported. Results showed that the most frequent type of errors made by students was spelling errors. It was suggested that they were made out of lack of knowledge of rule restrictions. Therefore, extra endeavors are urged to expand the students' writing abilities through the integration of more efficient teaching and learning techniques such as corrective feedback. Finally, on the basis of these results, some suggestions were put forward for future researchers such as a careful investigation of the main causes of learners' writing errors.

Keywords: analytical approach; EFL learners; error analysis; grammatical errors; second language writing

 

 

تاريخ آخر تحديث : مارس 7, 2024 7:52م